Budgetspel SGP-ChristenUnie op zomerfeest

Eurosdonderdag 05 juli 2018

Tijdens het zomerfeest van 30 juni jl. heeft de SGP-ChristenUnie van Barendrecht een budgetspel georganiseerd, waarbij bezoekers het budget mochten verdelen over 8 thema’s. Het thema veiligheid staat met stip op nummer 1.

De SGP-ChristenUnie kijkt terug op een geslaagd zomerfeest. Naast het prachtige weer was de sfeer goed en hadden de vrijwilligers van de organisatie hun uiterste best gedaan om een ruim en gevarieerd aanbod te bieden op het gebied van cultuur- en marktkramen.

Ook de SGP-ChristenUnie had, zoals inmiddels gebruikelijk, weer een kraam op het zomerfeest. De fractie ziet dit als één van de manieren om in contact te komen met de burgers. Op de kraam konden alle bezoekers van de markt deelnemen aan het budgetspel. Hierbij kreeg men 4 muntjes. Deze muntjes moesten verdeeld worden over 8 thema’s. Zodoende kon men aangeven naar welke thema’s de meeste gemeentelijke gelden zouden moeten gaan.

Als het aan de bezoekers van het zomerfeest ligt, gaat 24,1% van het budget naar veiligheid, 16,7% naar groenonderhoud, 15,6% naar eenzaamheid, 15,4% naar woningen voor jongeren en ouderen, 15,4% naar duurzaamheid. Het Kruispunt, De Baarne en het Trefpunt moeten het doen met 5,6%, sport met 4,8% en recreatie slechts met 2,5%.
Martijn van Meppelen Scheppink (raadslid namens SGP-ChristenUnie) merkt op: “We zijn ons bewust dat de gemeentelijke begroting veel meer onderwerpen bevat dan deze 8 thema’s. Toch geeft de uitslag te denken. Als fractie pleiten we al jaren voor meer zelfredzaamheid van verenigingen. De gemeente moet sport en recreatie faciliteren, maar de begroting van bijvoorbeeld sportclubs moet komen uit inkomsten van leden en sponsoren. De uitslag van het budgetspel onderstreept onze stellingname hierin. De thema’s die er positief uitgescheiden zoals veiligheid, groenonderhoud, eenzaamheid (zorg) en wonen zien wij als kerntaken voor de plaatselijke overheid. Gezien de uitslag zien niet alleen wij dat zo maar ook de Barendrechter”.

Ook zijn er op de markt vele persoonlijke gesprekken gevoerd waarin zorgen geuit zijn door bewoners over onder meer verkeersveiligheid, groenonderhoud, parkeerproblemen en afvalinzameling. De fractie gaat met al deze input de komende weken aan de slag.